Jonathan Soriano: VinSuperNaturel

Jonathan Soriano: VinSuperNaturel

Vi prøver at få folk til at se, at VSN er mere end bare naturvine. Det er en oplevelse og vi kalder os selv et entertainment company. - I en snak med Jonathan Soriano, fortæller han om VinSuperNaturels opstart, visioner for fremtiden, anbefalinger fra den Københavnske og internationale madscene og om at være en virksomhed med et ansvar. 

 

 

Vil du fortælle lidt om hvor inspiration til at starte VinSupernaturel kom fra?

Jeg har en fortid i mode og design og var også i modebranchen under finanskrisen, hvor vi ofte tog til London fordi jeg fik en stor kunde derover. Der var der rigtig mange kokke i London som ikke havde jobs på det tidspunkt og mine venner derover var fra restaurationsbranchen. Når vi tog ud, så tog vi ikke på restauranter, men vi tog ud og støttede de kokke som ikke var i job og det var der hele Supperclub og Pop-Ups kom i spil.

Da jeg kom tilbage til København var jeg blevet træt af modebranchen og forsøgte at lokke mine kokkevenner fra London herover men de sprang ikke på, så derfor begyndte vi selv at arbejde på vores ideer og drømme. 

 

Var naturvin noget som mange kendte til dengang?

Ja men det er vokset ekstremt meget. Vi rammer den perfekt rent tidsmæssigt, i forhold til naturvin. Det er først indenfor de seneste par år at naturvin rigtig er stukket af. Jeg tror ikke at du finder et sted i hele verden som sælger mere naturvin end i København. I 2015 overtog vi den gamle Soulland butik på Gl. Kongevej. Det blev stedet for vi puttede alle vores projekter ind i, og det var her vi lagde fundamentet for VinSuperNaturel. Hele fundamentet var i at sælge naturvin, og kunne lave andre spændende projekter ved siden af. 

 

“Vi har ikke opfundet den dybe tallerken. For os var det super vigtigt at det blev gjort nemt og tilgængeligt at købe naturvine. Vi er ikke somelier men vi har en anden approach til naturvin gennem de andre projekter vi laver med VinSuperNaturel.” 

 

Hvis du skal anbefale én vin fra jeres sortiment som du kunne drikke til enhver tid?

Blandt vores egne vine i VSN Wine Project er “I’m Orange” rigtig spændende. Den er nem at drikke og i år fandt vi ud af, at efter 24 timer smager den bedre. Også selvom naturvin har ry for ikke at kunne holde ret længe. Den er nem, saftig og er ikke farlig på nogen måde.

 

Hvilken vin fra jeres sortiment kommer med den bedste historie?

Der er så mange gode historier til vinene. Den jeg synes er bedst lige nu, er en naturvin som blev lavet under Corona. Sunset serien med David Risley fra David Risley Gallery. Historien er at han desværre slog ryggen, og blev nødt til at sælge sit galleri for at slappe af efter skaden. Under Corona begyndte han at male og det var det som fik hans kunstner-gen igang igen. Her lavede han en serie der hedder Gun Series. Den handlede om alt det han under Corona så på TV og hørte fra venner. I Danmark hamstrede mange mad og toiletpapir, men i USA hamstrede man pistoler. Han lavede derfor en billedeserie, hvor man ser mennesker stå i kø til en våbenbutik, og det repræsenterede alt det som for ham var mærkeligt under Corona i USA. Vi fik ham derefter til at lave en serie som vi kaldte “Wine Shop” i stedet for “Gun Shop” hvor en hvid solnedgang var illustreret, og det blev til hele Sunset serien.

Men alle vinene kommer en god historie og ét aspekt er vinbøndernes historie, men noget andet er alle de kreative, som er med til at skabe vores labels på vinene. Blandt andet Jody Barton som også har lavet illustrationen til STRØM x VSN samarbejdet. 

 

Hvilken restaurant i København vil du anbefale?

Hvis jeg virkelig skal interagere med personen, og de skal have et rigtig godt måltid, vil jeg tage dem på Bento eller Fu Hao. De to steder betyder personligt meget for mig, fordi det er steder hvor jeg har min famile og meget histore med mig. Det er steder hvor jeg ved at jeg får noget virkelig dejlig mad, men som alle også kan være med på. Det handler ikke så meget om at blive set eller tage billeder, men det handler om at føle sig godt tilpas. Ellers er Fiskebaren, Delphine og Donda steder som jeg sætter stor pris på. 

 

Er der en restaurant i udlandet som du aldrig glemmer?

Det betyder rigtig meget for mig at føle sig velkommen og tilpas, så jeg vil sige Mangal 2 i London. Det er et moderne take på det tyrkiske køkken. Næste gang jeg er i Berlin, har jeg lovet mig selv at prøve Otto eller GaYaYa. 

 

Hvor er VSN på vej hen nu?

Jeg har en vision om at ekspandere og bringe koncepterne til ulandet. Blandt andet Tokyo og Mexico City som kunne være rigtig interessante steder i forhold til det vi laver. Vi vil også gerne sætte mere fokus på vores merchandise, og styrke kvaliteten i det, men gøre det med en bæredygtig tilgang. I fremtiden vil vi lave endnu flere projekter med venner, men også med mere atypiske partnere, om det er med kunst, vin eller arrangementer. Fokusset bliver at gøre VSN til et lifestyle brand. 

Vi gør os også umage med at støtte op om mærkesager. Vores “Love is Love” vin sætter fokus på diversitet, og en del af overskuddet går til Pride Danmark. Det er ikke noget vi brander os på, og vi redder ikke verden, men det er noget som ligger i vores DNA og det arbejde vi laver. Vi har jo stadig et ansvar og det er trods alt alkohol vi sælger, så derfor vil vi også sætte mere fokus på de mørke sider af alkohol. Det er noget som vi prioriteter højt, og hvis du vælger ikke at drikke vin, så skal der også være plads til det. For os så drejer det sig om at dele oplevelser sammen.

 

"Det var været sindsygt vigtigt for os at folk føler sig trygge og velkomne ved at komme ind i vores forretning. Folk skal ikke føle de kommer ind til nogle eksperter i et støvet lokale."

 

Hvad er du mest stolt af at have udrettet med VSN?

Jeg er stolt af at være nået til et punkt hvor VSN kan lave lidt af det hele, og det er blevet et stærkt og ærligt brand. Der er ikke noget, som jeg ikke er stolt af, ved det her projekt og det vokser stadig. Heldigvis er der rigtig mange der også synes at det er et spændende projekt. 

 

Hvad fandt du attraktivt ved et samarbejde med STRØM?

Først og fremmest at STRØM er flagskibet oppe i Nordsjælland. Det er et sted med stor potentiale for at åbne et univers af naturvin for mennekser, som ellers ikke har stor kendskab til det. Vi ville gerne skubbe til vanerne og pille lidt ved holdninger til naturvin. Det er et sjovt og anderledes sted at udforske VSN på og det kan vi godt lide. 

 

Er der et item i din garderobe som du aldrig skiller dig af med og vil du dele historien?

Min vinterjakke som er en måske 20 år gammel Canada Goose jakke. Den er så slidt men den er varm og den fungerer. Jeg smider ikke meget ud, og holder længe på mit tøj. Man kan også mærke, at der ikke er fokus på trends i STRØM, men at det er kvalitet og tidsløshed som er prioriteret. 

 

Hvad er vigtigst for dig at fortælle gennem din personlige stil?

I dag og igennem flere år har det for mig handlet meget om, at gøre tingene på min egen måde, hvilket er en afslappet tilgang til tøj og mode. Nu er joggingtøj blevet en trend, og det er jeg sindsygt komfortabelt i. Så meget at jeg for nogle år tilbage havde Penny loafers, skjorte og joggingbukser på til et bryllup. Så Sports- og Lifestyle stilen har længe været min stil. Hvis du har en god jakke og et par gode sko, så kan du næsten gøre hvad som helst. 

 

www.vinsupernaturel.com
@
Vinsupernaturel

 

Jonathans favoritter hos STRØM 

Flatlist Eyewear: Hanky Crystal Grey/Smoke Gradient Lens
Asics: 
Gel-Kayano 14 White/Pure Silver
Frama: Apothecary series
Berner Kühl: 2 ply work pant
STRØM Atelier: Signature Tote Bag
Sunflower: Moon Knit Navy



 

Tilbage til blog